Artscattleimprovement
Gezondheid

Een ergonomische houding aan je bureau

Een correcte ergonomische houding aannemen tijdens het werken aan je bureau

Tegenwoordig brengen we vaak lange dagen door achter ons bureau. Nu thuiswerken vaak de norm is, zitten we er zelfs nog meer uren! Voor je rug en spieren kan dit zeer belastend zijn. Naast voldoende beweging is het daarom ook zeer belangrijk om een correcte ergonomisch houding aan te nemen wanneer je zit te werken. In dit artikel zullen wij je concreet vertellen hoe je dat best kan aanpakken!

Alles begint bij je stoel

Om te beginnen is het belangrijk om een kwalitatieve stoel en comfortabel bureau aan te schaffen. Een goede bureaustoel is een stoel waaraan je alles kan verstellen. Je moet zelf de hoogte van het zitvlak, maar ook van de arm- of neksteun kunnen regelen. Wanneer je de perfecte stoel hebt gevonden, kan je werken aan je houding. Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat de onderkant van je bekken hoger komt dan jouw knieën. Dit komt erop neer dat je benen dus lichtjes schuin moeten aflopen, als een glijbaan. De hoek die gevormd wordt tussen jouw romp en je bovenbenen, moet dus net iets groter zijn dan een rechte hoek. Daarnaast is het belangrijk om altijd plaats ten nemen met jouw rug tegen de rugleuning van je bureaustoel. Zo zorg je ervoor dat jouw rug in de juiste positie zit. Wanneer je bureaustoel niet genoeg steun geeft in je lage rug, kan je best een kussentje achter jou plaatsen. De onderrug is namelijk hol, waardoor deze vaak te zwaar wordt belast, zonder goede steun. Naast de positie van je rug, is eveneens de hoogte van de armsteunen belangrijk. Plaats de steunen op de hoogte van jouw ellebogen. Zo wordt het gewicht van je armen steeds goed ondersteund. Op de website van Emob vind je handige informatie om een goede bureaustoel te kopen.

Ook de positie van jouw computer is van belang!

Wanneer je correct rechtop in je stoel zit, zou de bovenkant van het scherm eigenlijk nooit hoger mogen komen dan de hoogte van jouw ogen. Vaak is iets lager zelfs beter dan een beetje te hoog, dat komt doordat je op die manier je nek en je ogen gaat ontlasten. Ook wanneer je een computerbril draagt, kan het vaak beter zijn om het scherm wat lager te plaatsen. Je scherm kan best zo een 75 centimeter van jou vandaan staan. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot je scherm is. Een groter scherm, betekent ook dat je het verder van jou moet plaatsen. Voor je toetsenbord geldt dat de onderkant van je arm, aan je pols, nog net op tafel moet kunnen rusten tijdens het typen. Voor de muis is er niet echt een regel. Zorg er gewoon voor dat je de ruimte hebt om je hand vrij te bewegen. Op die manier wordt jouw pols het minst belast.

We hopen dat jullie met deze tips beter aan het werk kunnen. Een correcte houding enerzijds, en een goede positie van jouw computer anderzijds, moeten ervoor zorgen dat jouw ogen en spieren zo weinig mogelijk worden belast! Op jonge leeftijd zal je hier vaak weinig last van hebben, maar denk eraan dat je lichaam nog lang mee moet!

Gerelateerde artikelen

Tips om rug- en nekklachten te minimaliseren of voorkomen

Wat te doen bij prikkelverwerking problematiek?

4 tips om trillende oogleden te voorkomen en te verhelpen