We hebben ze allemaal al vaak gelezen, recensies van producten en diensten, goeie en slechte. Elke review is erg nuttig. Wil je een onderneming starten, dan kunnen ze een cruciale rol in de marketingstrategie spelen. Met een recensie kunnen potentiële kopers te weten komen wat de voordelen, nadelen, kwaliteit van je werk of product zijn, maar ook hoe je met problemen omgaat. Klanten kijken altijd uit naar het lezen van reviews over ondernemingen. Recensies worden gebruikt om lezers ergens over te informeren en hen uit te nodigen of nieuwsgieriger te maken. Hier zijn de 7 voordelen die ze voor jouw bedrijf brengen:
Uiteraard is dit een voordeel dat op de eerste plaats komt. Potentiële kopers hebben de neiging om reviews te zien die geschreven zijn door mensen die eerder gekocht hebben. Ze vullen de nieuwsgierigheid van mensen en in versterken het vertrouwen alvorens te kopen. Met deze perspectieven geven potentiële kopers een veilig gevoel. Daardoor zal de verkoop van de producten die in de recensies worden beschreven, stijgen.
Reviews gemaakt op sociale media zullen de aangeboden producten een grotere kans geven om gevonden te worden door potentiële consumenten. Het is dus een promotie aan het grote publiek die je nog niet kende en plots interesse heeft in je aangeboden producten en diensten.
Het hebben van online reviews geeft je niet alleen gratis marketing tools, maar ook een kans om je waardering voor klanten te tonen. Wanneer je positieve reviews, geschreven door klanten, in je blog of social media gebruikt, zullen de reviewers zich gewaardeerd voelen. Vanuit een psychologisch oogpunt zullen de auteurs van deze recensie zich ook dichter bij de online winkel voelen. Dus wanneer je hun recensie opnieuw uploadt, vergeet dan niet om ook waardering te geven, zoals een bedankje. Op die manier kun je de klantenbinding in de onderneming vergroten.
Reviews geschreven door klanten gaan niet alleen over de verkoop. Ze zitten bomvol data die je kunt gebruiken om de onderneming te verbeteren. Je komt bijvoorbeeld te weten welke producten meer populariteit hebben, wat de sterke en zwakke punten van het bedrijf zijn, ziet de mate van vertrouwen van de consument en geeft je de middelen om je klanten te begrijpen.
Je zult waarschijnlijk zowel positieve als negatieve reviews krijgen, maar vergeet niet dat ze beide goed zijn voor de onderneming. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk positieve recensies, want die verhogen je reputatie. Echter, de negatieve recensies bieden een kans om publiekelijk te communiceren door het aanbieden van oplossingen. Als potentiële kopers zien dat je positief met klachten omgaat, voelen ze zich veiliger.
Branding is het leven van een bedrijf. Omdat er zoveel soorten bedrijven, producten, soorten consumenten en doelmarkten zijn, is het opbouwen van een merk belangrijk. Hoe zullen mensen het bedrijf herkennen als er geen imago aan is verbonden?
Het laatste belangrijke voordeel van recensies is dat consumenten kunnen worden geholpen om de aangeboden producten te identificeren. Door te kijken naar andere partijen dan zakenmensen, zullen potentiële kopers het gevoel hebben dat ze het gewenste product “eerlijker” herkennen en een gevoel van veiligheid krijgen.
|