4 tips om trillende oogleden te voorkomen en te verhelpen

Het is een veelvoorkomend probleem: een ooglid dat ongecontroleerd trilt. Het is niet pijnlijk, maar vooral irritant en vrij vervelend. Gelukkig is een trillend ooglid niet gevaarlijk en is het ook geen indicatie voor ernstige onderliggende problemen. Wel kan het soms dagenlang aanhouden en kan het een indicatie zijn van stress of oververmoeidheid. Daarnaast zijn er nog enkele andere factoren die trillende oogleden kunnen veroorzaken. In dit artikel zullen wij de meest voorkomende oorzaken van een trillend voor je benoemen en vijf tips geven om trillende oogleden te voorkomen en te verhelpen.

Trillende oogleden: wat zijn de oorzaken?

Er zijn meerdere factoren die het trillen van de oogleden kunnen veroorzaken. De meest voorkomende oorzaken van een trillend ooglid zijn vermoeidheid en stress, die doorgaans in combinatie met elkaar klachten veroorzaken. De druk die vermoeidheid en stress op je uitoefenen zorgen ervoor dat je zevende hersenzenuw, die verantwoordelijk is voor je gelaatstrekken, overgestimuleerd wordt. Hierdoor stuurt de zenuw te veel signalen naar de spieren rondom je oogleden, die zich vervolgens in hoog tempo aanspannen en ontspannen. Naast stress-druk en vermoeidheid kan ook het langdurig kijken naar je beeldscherm of leeswerk trillende oogleden veroorzaken. Tot slot kan ook je dieetkeuze trillende oogleden veroorzaken. Zo is bijvoorbeeld bekend dat een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een trillend ooglid, en kan een hoge inname van alcohol en cafeïne ook leiden tot activering van de spieren rondom de ogen.

Tips om een trillend ooglid te voorkomen en te verhelpen

Trillende oogleden zijn vervelend, maar gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ze te voorkomen en te verhelpen. Hieronder geven we een aantal tips om een trillend ooglid tegen te gaan:

 

  1. Rust nemen. Trillende oogleden worden vaak veroorzaakt door vermoeidheid. Om dit te voorkomen is het belangrijk om regelmatig rust te nemen en ‘s avonds voldoende te slapen. Neem tijdens het werken voldoende pauze en geef je ogen rust van het kijken naar je beeldscherm.
  2. Stress verminderen. Naast vermoeidheid is stress een van de grootste veroorzakers van trillende oogleden. Probeer de stress die je ervaart te verminderen door regelmatig uit te rusten en activiteiten te doen als sporten, mediteren, het doen van ademhalingsoefeningen of het uitvoeren van je hobby.
  3. Goede voeding. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot trillende oogleden. Dit soort vitaminen is aanwezig in dierlijke producten als vlees, vis, melk en eieren. Probeer ook de inname van alcohol en cafeïne te verminderen.
  4. Masseren. Het masseren van de spieren rondom de ogen kan ook trillende oogleden verhelpen.